Geef je brein meer energie en krijg, naast meer focus en concentratie, grip op je eetgedrag. Klinkt interessant nietwaar? Door je hersenen de juiste voedingsstoffen te geven, zorg je ervoor dat je brein weer de regie in handen neemt, in plaats van je cravings of je vetcellen. En daardoor ga je als vanzelf gezondere keuzes maken. Heb jij regelmatig gedachtes als: “Ja maar, ik kan dit niet laten staan”, “Ik moet dit nú eten” of “Het is zo enorm lekker”? Dan hebben je hersenen de regie verloren en is jouw brein niet meer in charge als het gaat om het maken van de juiste keuzes…

 

Zorg dat je brein weer de regie krijgt

Zodra jouw hersenen weer de regie hebben, dan gaan ze weer kiezen voor bijvoorbeeld knapperige salades, gezonde snacks en veel groenten bij het avond eten. In plaats van broodjes hagelslag, zakken M&M’s, pizza en eetbuien… Dan heeft jouw brein echt weer zin om gezonde dingen te eten en heeft het totaal geen behoefte meer aan snoep. Je krijgt daardoor weer grip op je eetgedrag.

 

Maar hoe zit dat dan?

Je hersenen bestaan uit zenuwcellen en hulpstoffen en dit alles bij elkaar bestaat voor zo’n 60% uit vetten. Niet uit frituurvet of zonnebloemolie maar uit EPA en DHA, oftewel omega-3 vetten. Dus wil jij je brein weer de regie geven om je eetbuien te overwinnen, dan heb je daar visolie voor nodig, want juist daar zitten deze omega-3 vetten in. Laat ik je nog wat meer vertellen.

 

Zo krijg je weer grip op je eetgedrag

Je herkent vast wel het gevoel dat je helemaal geen puf hebt om iets te doen. Je hebt vooral geen zin in verandering. Om dingen anders te gaan doen, zeker niet als het gaat om het aanpassen van je voeding of het dealen met emotie-eten. Je blijft doen wat je altijd deed (eetbuien) en je gaat niet op avontuur (visje als lunch, groenten bij het ontbijt of voelen wat je écht nodig hebt). Het voelt alsof je totaal geen grip op je eetgedrag hebt. Dat komt omdat je brein te kort energie heeft en daardoor te weinig van de neurotransmitter dopamine aan kan maken. Dopamine is de initiatiefnemer van je brein en als je daar een gebrek aan hebt, door een tekort aan omega-3 vetten, blijf je doen wat je altijd deed. Je hebt dan écht geen zin om op avontuur te gaan. Je kunt wel denken ‘ik wil afvallen’ of ‘ik wil van mijn eetbuien af’, maar het daadwerkelijk doen is een ‘dopamine dingetje’. En daar heb je dus (veel) omega-3 vetten voor nodig. Oftewel, om grip op je eetgedrag te krijgen, heb je visolie nodig.

 

Eetbuien en snaaigedrag vermindert drastisch

Het is wellicht een technisch verhaal voor je geworden, maar ik weet voor mezelf in ieder geval dat het werkt. Want vanaf het moment dat ik extra visolie ging gebruiken, merkte ik dat mijn eetbuien en snaaigedrag drastisch verminderde. Ik had gedurende dag helemaal geen cravings meer. Natuurlijk heb ik zo nu en dan nog wel lekkere trek, maar niet meer zo’n craving van ‘oh, nú moet ik echt chocola hebben’. Laat staan dat ik de neiging had om naar de supermarkt te fietsen om een zak drop te kopen… Ook kreeg ik weer zin en energie om mijn lunch aan te passen en mijn ontbijt op de schop te nemen. Mijn brein en ik waren samen weer helemaal ‘in control’.  

 

Visolie geeft je weer grip op je eetgedrag

Het duurde even voordat ik me realiseerde dat de visolie die ik gebruikte daarmee te maken had. Natuurlijk kon het toeval zijn, dat het bij mij gewoon zo werkte. Maar toen ik onderzoek ging doen, bleek dat het dus met bovenstaande te maken heeft. En dus helemaal geen toeval is! Het is juist heel logisch om door middel van visolie weer grip op je eetgedrag te krijgen. Zorg dat je brein voldoende energie heeft en je kunt gezondere keuzes maken.

 

Visolie als wondermiddel?

Alhoewel het voor mij wel zo voelt, zie ik visolie niet als een wondermiddel. Eetbuien hebben vaak meerdere oorzaken. Tekort aan de juiste (voedings)stoffen, zoals omega-3 vetten en dopamine, is daar één van. Daarnaast eten veel vrouwen ook vaak hun emoties weg. Als dat bij jou ook het geval is, dan is het natuurlijk ook de bedoeling is dat je daarmee aan de slag gaat (daarover schrijf ik in andere blogs). In dat opzicht is visolie dus geen wondermiddel maar het is wel écht een enorme fijne steun in de rug. Of eigenlijk de steun die je brein zo hard nodig heeft.

 

Visolie heeft nog meer voordelen

En weet je wat daarnaast zo mooi is? Omega-3 vetzuren hebben nog veel meer voordelen! Ik noemde al meer focus en betere concentratie. Maar omega-3 vetzuren (EPA/DHA) doen meer. Zij werken bijvoorbeeld preventief tegen depressie, burn-out en ADHD/concentratie stoornissen. Een hogere index  (% DHA en EPA in rode bloedcellen) beschermt tegen hartinfarcten en komt overeen met een hogere insuline gevoeligheid. Dat laatste zorgt er weer voor dat je je bloedsuikerspiegel beter in balans kunt houden.

En zo zijn er nog veel meer positieve effecten aan het gebruik van visolie toe te schrijven. Zo hoor ik ook van klanten dat zij ’s morgens veel minder stijf uit bed komen. Dat ze veel productiever zijn met werken, omdat ze meer focus hebben. Dat hoofdpijnen verdwijnen. En dat het ook geweldig werkt tegen hooikoorts. Een win-win situatie dus!

 

En welke visolie kies je dan….?

Houd er rekening mee dat er grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de verschillende soorten visolie. Gebruik alleen visolie van echt goede kwaliteit, anders kan het juist ontstekingsbevorderend werken en dan heb je er juist een ander gezondheidsprobleem bij. Dat is niet wat je wilt. Ik weet welke visolie goed is en welke je beter links kunt laten liggen. Wil jij ook weer grip  op je eetgedrag krijgen en je gezondheid een boost geven met een van de beste visolies op de markt? Stuur me dan gerust een bericht.